Embodied Human – Computer Interaction in Vocal Music Performance
Franziska Baumann (2022)
This SpringerBrief provides a unique insight into the practice and research of the connections between voice, HCI and embodiment. Specifically, it explores how the voice can be embodied and mediated by means of gestural communication through sensor interfaces and aims to situate and contextualise various aspects that generate meaningful connections in such interactive interface performance. The author offers an approach for understanding creative practices between humans and computers in gestural live music performance, from the perspective of the embodied relationships created within such systems. Underlying practices, principles and sensor technologies that support creativity in embodied human-computer interaction in vocal music performance are examined and a dynamic framework and tools for anyone wishing to engage with this subject in depth are presented.
The book is essential reading not only for musicians, composers, researchers, application developers, musicologists and educators but also for students and tertiary institutions as well as actors and dramaturgs in a music context.
Springer Series on Cultural Computing: https://link.springer.com/book/9783031179846
ISBN: 978-3-031-17984-6
The quotes from the interviews used in the book can be read in full here.
Weitere Publikationen und Interviews |
Interfaces in der Live-Performance |
Michael Harenberg, Daniel Weissberg (Hg.)[transkript} MedienAnalysen 2010
erhältlich bei [transkript]
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Presse Tsanfleuron (PDF) 18.02.2010
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Interview with Franziska Baumann
by Julieanne Klein 12.02.2010
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Interview-Fragen zu “Stimme und Raum” von Jenny Schrödl
Stimm-Welten, philosophische, medientheoretische und ästhetische Perspektiven, Doris Kolesch, Vito Pinto, Jenny Schroedl (Hg.), erhältlich bei {transkript}
Kultur- und Medientheorie 2008
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Musique Meta-Géografique
JazzOsphere 2008 Nr 35 (PDF)
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Franziska Baumann, une musique sensorielle
JazzOsphere 2006 Nr 27 (PDF)
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Trio Potage du Jour, J A Z Z M AG A Z I N E - D I C E M B R E 2 0 0 6 (PDF)
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Gletscherklänge in der Trafostation
Visionen einer Schweizer Kunst im 21.Jahrhundert? Neue Räume erschlossen. Eine der aufregensten Aktionen führte das Publikum hinauf zur Trafostation Unterwerk Albanatscha am Fuss des Julierpasses: Franziska Baumann hatte Klänge und Geräusche im Gletscher aufgenommen und sie zusammen mit Andres Bosshard zu einer Klangskulptur weiterverarbeitet, die drei Tage lang in diesem Betonkubus von Montagehalle erklang: In zwei Performances erfüllte sie diesen monumentalen Raum nun noch improvisatorisch mit ihrem Gesang - was Neuartiges aufscheinen liess. "Ort der Visionen" bedeutet so auch, dass der Ort ins Zentrum rückte und so selber zur Vision wurde.
Thomas Meyer
Tages Anzeiger, 4.9.2000